woensdag 4 oktober 2017

Een nieuwe uitdaging! Kurk-leer!

Op Facebook volg ik heel wat naai-gerelateerde groepen en pagina's. En heel regelmatig komen daar mooie creaties, voornamelijk tassen, met kurk-leer voorbij. In de stoffenwinkels waar ik hoofdzakelijk kom, heb ik het nog niet in de schappen zien liggen, dus bleef het (tot nu!) vooral bij het bewonderen van andermans creaties.
Na wat zoekwerk vond ik online kurk-leer uit Portugal en dus bestelde ik een stuk. Ik koos voor de naturel variant met zilveren vlekjes. Binnen 3 dagen lag het al op de mat!


Het is best spannend als je nieuw materiaal hebt en je moet daar een schaar in zetten, dus er werd er even nagedacht over een patroon. En alsof het zo moest zijn, kwam BagStock Sewing Patterns enkele dagen later met een nieuw (gratis!) patroon uit! Het is een clutch en hij heet Sunshine wristlet, je vind hem hier. Op de cover foto's van dit patroon staat ook een versie in kurk, de keuze was dus snel gemaakt, zoals u wel kunt begrijpen.


Het patroon werd overgenomen en toen werd de schaar toch echt in de kurk gezet (spannend!). Voor dit patroon heb je niet zo heel veel kurk nodig, dus gelukkig hou ik nog een heel stuk over waar ik andere mooie dingen mee kan maken :)

Ik koos ervoor om de kurk te combineren met een Aziatisch stofje waar de achtergrond zwart van is, maar wel lekker veel kleur heeft. Het kurk is namelijk heel neutraal van kleur en veel van mijn rustige stofjes gaven het een fletse uitstraling.


Het patroon is heel goed uitgelegd met veel afbeeldingen en een heldere uitleg (wel in het Engels). Ik stikte het kurk met een teflon-voetje en een wat grotere steeklengte. Ik merkte wel dat ik nog even goed met mijn spanning moest spelen, om te zorgen dat in de zijnaden het draad niet zichtbaar is. Maar dit herken ik ook van het werken met vinyl.

Je hebt verschillende opties bij dit patroon en ik koos ervoor om een D-ring aan beide zijkanten te plaatsen (origineel is maar met 1 D-ring). Nu kan ik er namelijk ook een schouderband aan zetten en hem als klein tasje meenemen als we ergens naar toe gaan.


Aan de binnenkant van de tas zit er een ritsvakje en een open vakje waar je nog wat spulletjes in kwijt kan. In het patroon wordt gebruik gemaakt van foam, om er voor te zorgen dat het tasje mooi stevig wordt, maar daardoor wordt het ook vrij dik. In een Facebookgroep zag ik ook al iemand die fleece gebruikte, wat ook een stevig tasje geeft maar met minder kussen-effect. Dat wil ik voor een tweede versie wel gaan proberen.


Het is een erg leuk patroon en dat kurk-leer is echt heel gaaf! Daar gaat zeker nog meer van besteld worden! Hebben jullie al eens gewerkt met kurk-leer? Nog goede tips die je wilt delen? Ik hoor het graag van je :)


Liefs,
Milou


Stof: Kurk (MB Cork), katoen (CMCYILING fabric store)
Patroon: Sunshine Wristlet (Bagstock Sewing Patterns)













6 opmerkingen:

  1. Heel mooi...heb hem ook net gedownload.Jammer dat het in het Engels is .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ja klopt, al vond ik de afbeelding ook erg duidelijk. Misschien dat in combinatie met Google translate je een heel eind komt?

      Verwijderen
  2. heel leuk, kurkleer verwerkt echt zalig vind ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Delphine. Ik kan nu zeggen dat ik het helemaal met je eens ben ;) Had ik veel eerder moeten doen :)

      Verwijderen
  3. Hoi zeer tof ...vallen verzendkosten mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cathy, dank je wel :) Zo uit mijn hoofd viel dat reuze mee.

      Verwijderen