donderdag 22 maart 2018

In het Pools een patroon lezen en uitvoeren? Doen we even...

Via de Facebook groep 'Gratis naaipatronen', kwam ik dit heel mooie patroon voor een blazer tegen. Tijdens een stoffencircus in Bergen op Zoom kocht ik een mooie stof en voering en daarna bleef de stof in de kast liggen... Teveel andere projectjes op de plank en een klein beetje plankenkoorts, want een volledig gevoerde blazer had ik nog nooit gemaakt. Pas toen dat ik weer met m'n partner in-crime had afgesproken om een hele dag ongegeneerd achter de naaimachine te gaan zitten, pakte ik dit project erbij.

En toen kwam de tweede horde... Het patroon en de uitleg waren in het Pools! Gelukkig bestaat er Google Translate en met wat gezond verstand is het dan toch gelukt om hem helemaal in elkaar te zetten! Ik ben er echt heel blij mee!


Omdat ik mijn blazers liever niet te strak heb zitten, voornamelijk rond mijn armen, nam ik een maat 38, maar deze heb ik uiteindelijk toch nog wel een beetje moeten innemen in de taille en schouders. Een volgende versie zou ik dan ook in maat 36 maken.


De kraag was het lastigste om uit te vogelen. En de eerste keer zat de linkerkant dan ook niet goed, door de vele lagen stof. Daarom haalde ik het nog eens los en stikte het deze keer met de hand om te zorgen dat alle lagen goed bleven liggen en mooi in elkaar overliepen.


Misschien kwam het door de stof, maar de rand (die bordeaux rode), bleef een beetje bol staan, waardoor hij niet mooi aansloot. Daarom heb ik aan de binnenkant zoomband gestreken, zodat hij mooi plat blijft liggen. De blazer sluit met 5 knoopjes en is gevoerd met een bordeaux rode voering.


Ondanks het Pools en de eerste keer een volledig gevoerde blazer is het een zeer geslaagd project!


Liefs,
Milou

Patroon: Papavero
Stof: Jacquard stof, voering (kraam bij Stoffencircus)
Knopen: Kamsnaps


2 opmerkingen: